måndag 29 mars 2010

Pulsträning

Under min korta karriär som motionär har jag upptäckt att pulsträning (cardioträning) nog är grejen för mig. När pulsen ligger på runt 160 slag/minut (pulszon* 2 som är ca 70-80% av min kapacitet) så känns träningen bäst, man svettas men kan andas och fortsätta träna.

Så nu gäller det att hitta någon annan form av pulsträning där man inte belastar knäna. Simning har jag provat men det var för trist (och tyst), och så har man inte riktigt kontroll på alla kroppsdelar på samma sätt som när man är på land.

Om knät blir bättre ska jag prova på cykling (på motionscykel) och eventuellt crosstrainer eller roddmaskin om knäna bara orkar.

För mig är musiken väldigt viktig när jag tränar, så en Aquabeat kanske skulle göra simningen lite roligare? Jag får nog lägga den till önskelistan över träningssaker och vänta på 37-årsdagen.

Jag kollar min puls via min Polar RS300x, och försöker komma underfund med alla funktioner. Köpte nog en lite väl avancerad klocka för en nybörjare, men jag får väl växa i den.

*) Längst ner på den här sidan kan man lätt räkna ut sina olika pulszoner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar