onsdag 24 mars 2010

Dag 5 - läkarbesök

Stiger upp lite tidigare för ringa och få en jourläkartid, jag är först i telefonkön så det ordnar sig och jag får en tid om 40 minuter.

Får träffa en snäll doktor på hälsocentralen, han tar anamnes och undersöker båda knäna. Drar och bänder, böjer och trycker men inget av rörelserna gör ont. Det gör mest ont när jag belastar knät, står och går.

Han kommer fram till att det sannolikt är en uttmattningsskada, en överansträngning av knät och omliggande senor. Alternativt något med menisken, men det är jag mera tveksam till. Jag frågar om det kan vara hopparknä och han svarar att det kan det nog vara. Jag visar honom också en punkt på knät där det gör som mest ont, ca 2-3 cm nedanför knäskålen på knäts vänstra del.

Han säger att jag måste sluta springa och det känns oerhört trist, jag som just har börjat och hittat nåt jag verkligen gillar. Men föreslår att simning, cykling och rodd kan vara ett bra alternativ som cardioträning.

Jag frågar om jag kan få remiss till fysioterapi, men han föreslår att jag äter ibuprofen en vecka till. Om det inte är bättre smärtmässigt ska jag ta kontakt med honom igen och för att se om smärtan är ännu mer precis än nu.

Jag visar honom rehabprogrammet och frågar om det är ok att jag gör rörelserna. Han bläddrar igenom programmet och konstaterar att det är bra rörelser och tillägger: -Snart är man onödig som doktor då när patienten har både diagnos och åtgärdsprogram med sig själv.

Tränar knät under dagen med övningarna som är för dag 1-7 och lägger till lite mera stretchningar. Från och till känns knät bättre.

Åker iväg på ett möte på kvällen och efter att ha suttit still i 2 timmar kan jag knappt stöda på benet.

Bajs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar